akcja Pajacyk

www.krokpokroku.org

ABAI

Badanie efektywnego sposobu uczenia dzieci z autyzmem

Katarzyna Kasprzyk, Joanna Wachel
Filia nr 1 Szkoły Podstawowej nr 6 w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 4 w Krakowie

Terapia behawioralna dysponuje szeregiem różnych metod. Nie wszystkie z nich są jednakowo skuteczne w stosunku do każdego z uczniów. Jednym z kluczowych wyzwań stojących przed terapeutą behawioralnym jest odpowiedni dobór metod uczenia do konkretnego przypadku ucznia. W referacie przedstawione zostaną wyniki badań, przeprowadzonych w Filii nr 1 SPS nr 6 w SOSW nr 4 w Krakowie, mających na celu określenie skuteczności uczenia z wykorzystaniem wzmocnień pozytywnych, kar pozytywnych oraz rekonstrukcji. Badaniami objęta została dwójka dzieci z autyzmem w wieku 6 i 13 lat. Badana była skuteczność nauczania nowej umiejętności – rysowania prostych rysunków oraz nauka liter alfabetu brajla w przypadku niewidomej uczennicy.
Do badań zostały wybrane zadania, które sprawiały tej dwójce uczniów szczególną trudność, a które wydają się istotne w dalszym procesie terapeutycznym.